Helsingin kaupunginosat Helka ry HelsinginSeutu-portaali Helsingin kaupunki
YTV Reittiopas Kaupunginkirjastot
Siirry alas Vastaa viestiin
Aihe: Vs:Koiran jätökset, mitä ihmettä
Koirien ja omistajien puolesta 28.2.2010 12:55
Viikonlopun aikana kävelyteille ilmestyneet koiranjätökset ihmetyttävät. Miten niitä on keskellä teitä ja tallattuina ihan joka puolella? Koirat eivät kaki tällä tavalla. Ovatko asialla häirintyneet ihmiset? Ikävää. Itse olen koiran omistaja, joka ihmettelee suuresti.

Reply Quote
Marja kinnari 2.3.2010 9:38
Itse ihmettelin tätä samaa, joku oli järjestelmällisesti tonkinut kaikki jätökset keskelle kävelytietä rannassa, todella kummallista toimintaa. Provosointi tässä kai takana ja viriteltiin jokakeväistä koirankakka sotaa, hienoa ja kehittävää!
Lisää roskiksia pitäisi saada, itse olen valmis keräämään koirani jätökset, mutta kurja kantaa pussia kädessä pitkiä matkoja. Vesitornin takana kulkevalla kävelytiellä ei ole yhtään roskista!

Reply Quote
Koirien ja omistajien puolesta 2.3.2010 12:22
Ettei vain kakat olisi kierrätetty pitkin teitä materiaalinlähteinä koirankakkapussit taloyhtiöiden roskiksista.

Reply Quote
syyllinen varis? 2.3.2010 21:57
Varikset ja oravat penkovat usein roskiksia herkkupalojen toivossa ja samalla heittelevät kaiken maahan. Voisiko kyse olla tästä?

Reply Quote
Ahkera palstan lukija 4.3.2010 16:39
Ihmettelin viikonloppuna aivan samaa ja tuli myös mieleeni että jonkun on ollut pakko tehdä tämä tahallaan, eivät koirankakat voi osua keskelle teitä noin pitkälle matkalle. Kyllä niitä kakkoja on siellä tien vierustoilla ihan tarpeeksi ilman että joku tahallaan ripottelee niitä ympäriinsä.

Reply Quote
Koirien ja omistajien puolesta 5.3.2010 11:22
Olisin ihan jopa iloinen, jos syyllinen olisi varis tai orava. Mutta nekään eivät käyttäydy noin. Jätökset olivat systemaattisesti ja pitkiä matkoja keskellä kävelyteitä. Nyt on näköjään putsattu, kiitos siitä!

Reply Quote
Miksi ihmettelette. 28.3.2010 18:17
Kaupungin järjestyssääntöihin kuuluu että koirien jätökset tulee kerätä pois. Jos koirien omistajat noudattaisivat säännöksiä niin näitä jätteitä ei olisi kukuväylillä. Olen usein nähnyt kun koira kakatetaan melkein keskelle kulkuväylää. Herätkää te koirien omistajat. Käytöksellänne saatte muiden ihmisten vastenmielisyyden niskoillenne.

Reply Quote
Ei 29.3.2010 11:13
Ei niitä tarvitse taloyhtiöiden roskiksista hakea. Jokainen näkee että tienvierukset ovat täynnä näitä vastuuntunnottomien koiranomistajien jättämiä kasoja.

Reply Quote
koiraton 29.3.2010 15:42
mitä väliä jos ovat teiden reunoilla? Laki ilmaisee selkeästi että sonnat on siivottava hoidetuilta alueilta...harvat tien reunat eivät ole hoidettu mitenkään

Reply Quote
Kevättä rinnassa! 29.3.2010 16:10
Ihanaa! Kevään merkit ovat havaittavissa! Nimittäin jokakeväinen koirankakkakeskustelu. Näin keväällä näkee, kuinka pessimistit js optimistit tunnistetaan: Toiset tuijottavat maahan ja laskevat koirankakkoja, toiset taas katsovat taivaalle ja bongailevat ensimmäisiä auringonsäteitä.
Kumpaanhan joukkoon kannattaisi kuulua???

Reply Quote
minä vaan 30.3.2010 10:36
Kyllä siinä optimistinkin hymy hyytyy, kun aurinko lämmittää ja sulotuoksut kakkakasoista leviää. Ja mikä mukavampaa, kuin putsailla omia ja lasten vaatteita ja kenkiä, kun läjiä on joka paikassa, vaikka kuinka yrittäisi kiertää.

Reply Quote
Tuula 30.3.2010 14:03
koirankakkapussi roskiksia voisi olla enemmän!

Reply Quote
Koirien ja omistajien puolesta 30.3.2010 15:50
Nimimerkille: Mitä ihmettelette.

Jos olisit lukenut alkuperäisen aiheen ja jopa tavannut, olisit ehkä tajunnut, että kysymyksessä oli systemaattinen koirankakkojen levittäminen pitkin kävelyteitä. Asialla eivät siis ole olleet koirat eivätkä koirien omistajat vaan jotkut muut provosoijat.

Kevät tulee. Koirien omistajilla ainakin hyvä mieli. Toivottavasti muillakin.

Reply Quote
Kaaleppi 31.3.2010 15:08
Kyllä mieli muillakin on korkealla. Jonkin verran se notkahtaa kun lapsi saapuu kotiin koiranpaskaa saappaissa ja sitä kautta eteisen matolla...
Olen havainnut että ee optimistinen taivaalle katselu onkin suosittu tapa jättää havaitsematta oman koiran tekeleet.

Reply Quote
"Kakkapöksy" 1.4.2010 8:39
Mitäs tekisitte rakkaat kanssa ihmiset, jos teilläkään ei olisi wc-istuinta, jonne tehdä tarpeet ja vetää sitä sen jälkeen... On niin helppoa valittaa turhista asioista, Kun omat jätökset katoavat nappia painamalla tai nuppia nostamalla omassa lintukodossa! Kuinka kauas jaksaisitte juosta, kun hätä yllättäis - Valitsisitko paikkaa kauankin... Entäs, kun joku repis kaulassa olevasta pannasta/ hihnasta ja riekkuis vieressä, että älä nyt siihen tee sitä kasaa? Koiran omistajana on reilua, jos on kerran sen muffen hankkinutkin, niin kerätä ne jätökset ja VARSINKIN, jos muffe vääntää kulkuväylälle tai sen välittömään läheisyyteen... Mutta silloin, kun se tekee ison hädän selkeästi monta metriä tien sivuun, jossa ei kukaan kulje, niin en mene poimimaan... Tämä nyt pikkasen harhautui tuosta alkuperäisestä asiasta, mutta ei paskempi asia kuitenkaan!

Reply Quote
Minulla on koira ja myös pusseja. 1.4.2010 20:53
Kyllä harmittaa koiran kikkareet oli ne sitten polun vieressä ja varsinkin keskellä käytävää.Ihan aiheettomasti olen saanut monet haukut vaikka kertaakaan en ole koirani kakkaroita jättänyt mihinkään,tosin en ole myöskään sattunut näkemään että joku antaisi koiransa tehdä kasan keskelle käytävää ja useimmat koirat on aika siistejä ja menevät sivummalle tekemään hätäistuntojaan sen jälkeen olisi meidän kaksjalkaisten homma saada jätökset roskikseen,turha siitä on koiria syyttää.

Reply Quote
Koirien ja omistajien puolesta 2.4.2010 18:16
Tämän keskustelun herättämänä ryhdyin kakkabongariksi. Olihan noita. Oman koiran tuotokset kiikutin roskikseen.

Mutta en minäkään haluaisi tätä sorttia lasten vaatteisiin enkä eteisen matolle.

Jos tätä koettaisi ratkaista, niin mikä avuksi? Roskiksia ainakin on harvassa, niitä lisää. Esim. Espoossa roskistiheys on ihan toista luokkaa.

Ja tästä päästäänkin sujuvasti koiraveroon, joka on täysin kohdentamaton vero. Sinne vaan kaupungin kassaan ilman, että verolla tehtäisiin mitään koiriin liittyvää kohennustyötä. Wtf?

Suurin asia on kuitenkin asennetyö. Siihen voisi purea pitkäjänteinen kampanja, oikein toteutettuna. Eihän ne roskiksetkaan auta, jos hihnan päässä on välinpitämätön tyyppi. Tähän voisin iloisesti kantaa roponi vaikka koiraveron muodossa, jos olisi jokin takuu, mihin rahat käytetään.

Mutta kyttääjäksi ei pidä ryhtyä. Muistan vieläkin sen yhden tarmokkaan "poliisin", joka jäi seuraamaan minua ja koiraani kädet lanteilla metsän reunassa. Kun hämmentyneenä katsoin takaisin, tuli sieltä isä Cygnasiuksen painolla: "Korjaathan sitten jätökset". Ei hemmetti. Ilman että hän yhtään tiesi, miten aion toimia. Karvat nousi pystyyn. Ei koiralla.

Reply Quote
metsätiet 14.4.2010 9:25
me muutkin kuin koirien ulkoiluttajat haluaisimme nauttia metsäteistä ja -poluista. Ottakaa koiranomistajat vastuunne ja kerätkää ne jätteenne sinne pussiin että saamme kaikki nauttia keväästä.

samoilija

Reply Quote
Positiivinen ihminen 16.4.2010 9:06
Meinasi itku tulla kun olin lasten kanssa kävelyllä kevätauringon ensisäteiden innostamana. Lapsia kiinnostaa purot, risukasat, eli kaikki muu kuin tasainen asfaltti. Vaikka vaatetuksella olimme valmistautuneet rymyämiseen, tieltä poikkeamiseen ei ollut mitään mahdollisuuksia pökälemiinojen vuoksi, en ole koskaan, ikinä, missään nähnyt tuollaista määrää koirankakkaa kuin mitä rantatien vierustoilla makaa.

Siinä sitten pidättelin pettyneitä lapsia jotka kaihoisasti tähystivät purolle.

Eihän meillä lähiössä ole kenelläkään omaa pihaa mutta ei alueet ole myöskään ei-kenenkään-maata. Ne ovat meidän yhteisiä pihoja. Jos koirasi kakkaa rantatien reunalle, se kakkaa meidän kaikkien pihalle. Mitä luulette että omakotiasuja vastaisi kysymykseen, saako koirani kakata pihallesi?
Olen samaa mieltä siitä että kyseessä on asennekysymys. Tuollainen määrä paskaa tarkoittaa jo aika useata vastuulintsaria. Jos kerääminen olisi kaikilla koiranomistajilla tunnollinen velvollisuus, joka kuuluu yhtenä asiana lemmikistä huolehtimiseen, varmasti koiranomistajat olisivat jo vaatineet ne roskikset tuonne rantatielle. Eli tarttukaa tuohon koiraveroairueeseen ja tehkää se kerääminen mahdolliseksi.

Itse usein haaveilen että minulla olisi koira, mutta nämä läjät haihduttavat unelmat nopeasti. Luovun unelmasta toistamiseen myös siksi, että tiedän etten jaksaisi kerätä kakkoja. En siis hanki koiraa. Luopukaa koiristanne ne, jotka ette jaksa hoitaa niitä, loppuun asti.

Reply Quote
Positiivinen ihminen 16.4.2010 12:31
Halusin vielä lisätä sen pointin, että missä uupuu aina ja ikuisesti näistä keskusteluista ne kakkaläjien puolustajat?
Yleensä vastapuolta edustavat hyökkäävät vain syyttämään läjäkriitikoiden negatiivista maailmankuvaa tai muuta yhtä epäolennaista. Kaipaan asiallista argumentointia niiltä joiden mielestä on okei täyttää pihat kakalla.

Reply Quote
Siirry ylös Vastaa viestiin